Cultuur

CULTUURCEL

Buiten de schooluren krijgen de leerlingen, vanaf de tweede graad, kans om te genieten van verschillende culturele evenementen. Jaarlijks is er ook een bezoek aan een culturele stad zoals Parijs, Berlijn of Amsterdam.

GEÏNTEGREERDE WERKPERIODE

De week voor  de paasvakantie is er voor de leerlingen Geïntegreerde Werkperiode (GWP), waarbij de zelfstandigheid, de weerbaarheid en het wereldbeeld worden vergroot. Afwisselend staat er een thuis-GWP en een binnen-of buitenlandse reis op het programma.

1ste leerjaar: Thuis-GWP – werken rond een bepaald thema.
2de leerjaar: Een binnenlandse trip naar de Ardennen of de zee.
3de leerjaar: Thuis-GWP – werken rond een bepaald thema.
4de leerjaar: Een buitenlandse reis naar Schotland, Engeland, Frankrijk of Nederland.
5de leerjaar: Thuis-GWP – werken rond een bepaald thema.
6de leerjaar: Een buitenlandse reis naar Spanje, Portugal of Italië…

SCHOOLBAND

Tijdens de middag kunnen de muzikale talenten musiceren en zingen in onze schoolband(s). Elk jaar geven zij een optreden onder de naam ‘Ferme noten’ in de zaal Gillade. ‘Ferme Noten’ is een initiatief van de Vriendenkring o.l.v. leerkracht Bert Liesens en Matthias Soberon. Op deze manier bieden wij onze schoolbands een professioneel podium waarbij er gestreefd wordt naar een 300-tal bezoekers.

TOTAALSPEKTAKEL

Als Doorstroom-school trachten we de creativiteit van onze leerlingen op heel wat vlakken aan te wakkeren. Zo brengen we om de drie jaar een totaalspektakel in CC De Werf. In 2006 brachten we de musical West Side Story met heel veel succes. Sindsdien heeft het kernteam de handen in elkaar geslagen om steeds een zelf geschreven totaalspektakel te brengen. Leerlingen en leerkrachten zorgden dan zelf voor de teksten, choreo en het decor en de schoolband zorgde voor de muzikale omkadering.

Zo werd in 2010 de eigen creatie ‘Dans’ opgevoerd, in 2014 ‘Watch!’ en in 2018 ‘Eens‘. In 2022 was het een speciale editie ter ere van het 140 jaar bestaan van het Lyceum, ‘Pontstraat 51’ . In 2025 voorziet men een volgend totaalspektakel.

OOK TAAL IS CULTUUR

Naast het Nederlands krijgen de leerlingen vanaf het eerste jaar Frans en Engels. In de Moderne talen wordt ook het Duits en Spaans aangeboden.
Verder worden de leerlingen ook gestimuleerd om deel te nemen taalwedstrijden, poëziewedstrijden en worden er jaarlijks taaluitstappen georganiseerd naar o.a. Luik en Lille.